מבוא

עמוד:ח

הולמים את הפירוש ההלכתי . הקיצוני ביותר בדרך זו הוא ר ' יוסף אבן כספי ( 1279 - 1340 ) מחכמי פרובנס וספרד . בספרו ' משנה כסף ' ( החוברת השנייה , קראקא תרס " ו , שמות כא , ז , ד " ה וכי ימכר איש את בתו ) כתב : אין בידי לפרש המאמרים התלויים במצוות כמחויב מטבע הלשון , כי אם אעשה כן , אחדש מצוות ואשנה מטבע שטבעו חכמי התלמוד , והנה מנהג אבותינו בידינו נכנעו לפרושיהם וגם אנחנו בניהם נהיה כאחד ממנו , לכן אם בפרושי זה אקצר ואעלה בדברי המצוות יעוין בתלמוד או בפירוש רש " י ז " ל , אבל בזולת המצוות לא אשא פני איש , והאמת יעשה דרכו . [ ההדגשות שלנו , י " ק וי " צ ] וראה בדומה לזה בדברי ראב " ע , שעושה גם כן הבחנה מפורשת בין יחסו למדרש האגדה ובין יחסו למדרש הלכה , אם כי באופן פחות נחרץ מאשר ר ' יוסף אבן כספי . גם בפועל יש שהוא מפרש בכמה וכמה מקומות שלא בהתאם להלכה , וכמו שכתב ( הקדמת פירושו לתורה , הדרך החמישית ) : ... ובעבור הדרש דרך הפשט איננה סרה , כי שבעים פנים לתורה , רק בתורות ובמשפטים ובחוקים , אם מצאנו שני טעמים לפסוקים , והטעם האחד כדברי המעתיקים ( חז " ל ) שהיו כולם צדיקים , נשען על אמתם בלי ספק בידיים חזקים , וחלילה חלילה מלהתערב עם הצדוקים האומרים כי העתקם ( פירושם של חז " ל ) מכחשת הכתוב והדקדוקים , רק קדמונינו היו אמת , וכל דבריהם אמת , ינחה את עבדו בדרך אמת . [ ההדגשות שלנו , י " ק וי " צ ] אולם ישנם שלא נמנעו מלבאר את פשט הכתוב באופן שאינו תואם את ההלכה . הבולט בדרך זו הוא רשב " ם ( 1160 - 1080 ) שפירש עשרות כתובים בניגוד לפירוש חז " ל , אלא שהוא מציין בבר ' לז : 2 ישכילו ויבינו אוהבי שכל מה שלימדונו רבותינו כי אין מקרא יוצא מידי פשוטו אף כי עיקרה של תורה באת ללמדנו ולהודיענו ברמיזת הפשט ההגדות וההלכות והדינין ... והראשונים מתוך חסידותם נתעסקו לנטות אחרי הדרשות שהן עיקר ( והשווה גם לדבריו בבר ' א . ( 2 [ ההדגשה שלנו , י " ח וי " צ ] פרשנים נוספים עשו זאת לעתים , כנראה מפני שהעדיפו את מה שכנראה סבורים היו שזהו הפשט , כגון ר ' יוסף בכור שור ורבי מיוחס . ביחס לרלב " ג ראה בהמשך . . 1 על יחסו של רשב " ם לחלק ההלכתי של המקרא ראה א ' טויטו , הפשטות המתחדשים בכל יום , רמת גן תשס " ג , עמ ' ; 177 - 188 על יחסו לחלק הסיפורי של המקרא ראה שם , עמ ' . 126 - 176 . 2 יהונתן יעקבס בספרו ( " בכור שורו הדר לו – ר ' יוסף בכור שור בין המשכיות לחידוש " , ירושלים תשע " ז ) טען כי בחלק הסיפורי של התורה , ר ' יוסף בכור שור צועד בעקבות רשב " ם ומציע בצורה שיטתית פשט אלטרנטיבי לחז " ל ( ראה שם עמ ' , ( 18 - 21 אך בחלק ההלכתי של התורה הוא צועד בעקבות רש " י וממזג בין הפשט והדרש ( ראה שם עמ ' . ( 24 - 34 מתברר אם כן שבהשוואה לרשב " ם ר ' יוסף בכור שור היה פחות קיצוני בדבקותו בפשט . . 3 יוון , בערך המאה הי " ג . רבי מיוחס מציע בפירושו לתורה מאות מקרים שבהם הוא מציג את הפשט ואת הדרש

שאנן : המכללה האקדמית הדתית לחינוך - הוצאה לאור

קאפח, יוחנן

צייטקין, יחיאל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר