הקדמה

עמוד:9

מהסוגיות שמניתי מזווית רעננה לגמרי 1 ראשית , בכך שהיא בודקת קבוצה שחרגה בהחלט ממעמדן השולי של החברות בקיבוץ - נשות עסקים מצליחות , מנהלות מפעלים או מזכירות כלכליות בקיבוציהן . שנית , היא איננה צופה על נשים אלה מבחוץ , בכלי המחקר האובייקטיביים המקובלים , אלא פותחת צוהר להתבוננות עצמית של הנחקרות , המספרות לה על עולמן התעסוקתי והמשפחתי , על מסלול הקריירה שלהן , ועל תפיסתן את מעמד האישה ואפשרויותיה בחברה הקיבוצית היום . המחקר מבוסס על איסוף , עיבוד וניתוח של סיפורי חיים של הנשים - במקום על שאלונים ובדיקות סטטיסטיות . נקודת המוצא לעבודת המחקר שלפנינו היא העובדה כי בקיבוץ הישראלי - בערך כמו בישוב העירוני - רק 5 % מנושאי התפקידים הכלכליים המרכזיים הם נשים . מטרותיו של המחקר היו לאפיין את הנשים שהצליחו בכל זאת להגיע לצמרת הכלכלית בקיבוץ , ולבחון , מנקודת ראותן , מדוע הן מהוות מיעוט כה זעום בקרב הנשים . המחקר נבנה אפוא במגמה ללמוד על ה'כשלוף מתוך הבנה של ה'הצלחה . ' 30 מרואיינות השתתפו בראיונות עומק לצורך המחקר - ביחס של כשליש בכל מקצוע גזבריות , מרכזות משק , ומנהלות מפעלים , והן סיפרו לאביבה זמיר בכנות רבה על חייהן , הישגיהן , אכזבותיהן והלחצים שעמם הן מתמודדות . יתרה מזו , הן דיברו אתה על מעמד האישה בקיבוץ ובכלל , וסיפקו הסברים משלהן על מיעוט הנשים בעמדות מפתח כלכליות . בצורה כזו מצליחה אביבה לאבחן את ייחודיות המארג החברתי והאישי שבו פועלות הנשים , ומזווית ראייתן . התוצאה מעניינת ומלמדת , כפי שיווכח כל מי שיקרא את הספר הזה . לא כאן המקום לסכם את ממצאיה העשירים של עבודת-מחקר זו . אציין כאן רק כמה מהממצאים שבלטו בעיני ו ראשית , שנשים בעלות מצויינות כלכלית בקיבוץ דומות ביותר לנשים שזהו אפיונן בעיר ( על פי המחקר הקיים ) בארץ ובעולם גם יחד . הן התפתחו בבית תומך

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר